Geurmarketing / Nieuws over geurmarketing en slimmegeurmarketing.nl


Geurmarketing in het nieuws

Geurmarketing is in opmars. Steeds meer bedrijven passen geurmarketing al toe binnen hun bedrijf. Geurmarketing is al jaren populair binnen de fitness & wellness sector en de retail, maar vindt ook steeds meer zijn weg in andere sectoren zoals de zorg. 


Hieronder een overzicht van nieuws en artikelen omtrent geurmarketing:


Geurmarketing nieuwsberichten


Terug naar overzicht

02-08-2013

Verkoop romans stijgt door chocoladegeur

Een heel lichte chocoladegeur is het. Klanten valt niet spontaan iets bijzonders op in de boekwinkel, maar als hun verteld wordt dat er een geurtje hangt zeggen ze wel meteen dat het chocolade is. En die geur maakt dat mensen meer boeken kopen. Vooral uit genres die mensen met chocolade associëren: liefdesromans en kookboeken.

Dat schrijven Belgische psychologen in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Environmental Psychology. Een observator die de onderzoeksvragen niet kende, turfde het gedrag van ruim 200 klanten in een boekwinkel (zonder koffiehoek), met en zonder chocoladegeur. Uit diens observaties bleek: als de chocoladegeur er hing, gingen mensen twee tot drie keer zo vaak de achterkanten van verschillende boeken lezen en daarna een praatje maken met het winkelpersoneel. Als er geen geur hing, gedroegen mensen zich veel doelgerichter: is het boek dat ze zoeken aanwezig?

Het gevolg was dat er 5 procent meer boeken werden verkocht als de winkel licht naar chocolade rook. Ook de verkoop van andere genres dan liefdesromans en kookboeken steeg, maar minder. Uit eerder onderzoek was gebleken dat een geurtje meestal alleen gunstig is als er een associatie is met het te verkopen product, bijvoorbeeld liever een bloemig dan een fris-opwekkend geurtje bij pyjama’s.

Bron: nrc.nl



Terug naar overzicht